woensdag 20 april 2011

VERDIEPT INLIJSTEN

Als je onderstaande foto bekijkt, wat zie je dan?
Een leuke jeugdherinnering van een klant.
Het doek hing vroeger los op haar kamertje in
een posterstripje, nu koos ze voor verantwoord inlijsten
Ja, je hebt gelijk. De foto is niet al te best. Sorry, maar het lukte niet beter. Waar het mij om gaat, is dat er afstand zit tussen het glas en de afbeelding. Dat zie je zo niet, maar ik zal het uitleggen.

Waarom verdiept inlijsten?

Het ziet er mooier uit als het doek het glas niet raakt. Bovendien is het beter voor het doek, dat bewerkt is met een krijt/houtskool-achtig, vettig materiaal dat op het glas kan afgeven. In dit geval gebruik ik als afstandhouder een klein kunststof profieltje van 3 mm in zwart, dat ik in de lijst leg als het glas er al in ligt.


Het zwarte profieltje is zelfklevend en wordt
in de sponning van de lijst geplakt. Rechts
ligt het er al in, beneden nog niet

Tot zover de verdieping, nu moet het doek nog in de lijst, maar hoe dan?

Eerst het doek bevestigen op een ondergrond

Het doek is niet helemaal recht en moet met vastzetten bijgetrokken worden. Ik kies voor een methode waarbij het doek op een stuk passepartoutkarton wordt genaaid dat in kleur vrijwel gelijk is aan het doek. Zo blijft het geheel rustig. Omdat het doek wat scheef is, heb ik veel punten nodig om het doek vast te zetten. Daarom maak ik eerst gaatjes in de passepartoutkarton op 1 cm. van elkaar.

Een recht vlak aftekenen op het karton
met op elke cm een streepje en dan
gaatjes steken of boren in de karton 

Het doek een beetje opspannen

Het opnaaien/opspannen is een hele klus, maar gaatje voor gaatje werk ik de rechthoek van 46 x 62 cm. af, waarbij ik steeds een stukje van het doek vast zet. Zo komt het doek strak en zo recht mogelijk op het karton te zitten.
Kijk, nu zit het erop
Nu kan de passepartoutkarton met het doek op het verdiepingsprofieltje worden gelegd, waardoor het doek 3 mm vrij blijft van het glas. De lijst wordt afgewerkt en kan geleverd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten